قطب الدین صادقی اولین مجتهد تئاتر ایران است
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۹۵۸۸
به گزارش خبرنگار مهر، عصر دیروز مراسم بزرگداشت دکتر قطب الدین صادقی، هنرمند نامی کرد با حضور استاندار کردستان، اساتید دانشگاهی و علاقمندان به نمایش در سالن مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر به رسم حرمت و قدردانی از این استاد دانشگاه در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدا گفت: بسیار خوشنودم که امروز در میان مردم سنندج و زادگاه مرد بزرگی چون قطب الدین صادقی هستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همت درباره صادقی عنوان کرد: صحبت کردن درباره قطب الدین صادقی کاری سهل و ممتنع است چون وی به حدی دارای دانش و تجربه است که می توانیم ساعت ها درباره وی سخن بگویم، اما به راستی سخت است چون همیشه می ترسم در میان سخنان خویش نسبت به ایشان ادای حق نکرده باشم.
این هنرمند شناخته شده عرصه تئاتر و بازیگری افزود: من ایشان را بیش از ۵۰ سال است که از نزدیک می شناسم، وی را برای اولین بار در جشنواره ای در رامسر دیدم زمانی که جوانی بلند بالا بود و با همان لباس کردی زیبایش به روی صحنه رفت.
مدیرعامل خانه تئاتر عنوان کرد: بعدها در دانشکده هنرهای زیبا بودیم، همان زمان دکتر صادقی در میان تمام دانشجویان به کتابخانه متحرک معروف بود، امکان نداشت کتابی منتشر شده باشد و صادقی نخوانده باشد. من بارها اعلام کرده ام که دکتر صادقی بی هیچ شک و گمانی اولین مجتهد تاتر ایران است.
در ادامه این برنامه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به ایراد سخن پرداخت.
وی عنوان کرد: من شانس شاگردی دکتر قطب الدین صادقی را داشتم و همیشه از این وجود نازنین در عرصه هنر ایران بهره بردم.
کرمی افزود: یکی از مهمترین هنرهای وی قدرت کلام و فن بیان ایشان است، وی اگر بخواهد به موضوعی بپردازد تمامی زوایای موضوع مورد نظر را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این استاد بزرگ دارای چندین ویژگی است که یکی از آنها کرد بودن ایشان است، اگر کسی همچون محمود دولت آبادی به خراسانی بودن معروف است، وی هم امکان ندارد که در مراسمی حضور یابد و ویژگی های مهم زبانی و فرهنگی خویش را به بهترین شیوه بیان نکند، ویژگی مهم دیگر ایشان ایرانی بودن ایشان است، من در طول این مدت که با ایشان آشنا بودم هرگز ندیدم که ایشان تفاوتی مابین هیچ ایرانی از هیچ نقطه کشور قائل شود و در این مورد تنها کار و استعداد طرف مقابل برای ایشان مهم است، اما یکی دیگر از ویژگی های بارز ایشان انسان بودن جهانی بودن دکتر صادقی است، ما کمتر هنرمندی را در ایران داریم که دارای این ۳ بعد مهم در زندگی خویش باشد.
وی در ادامه افزود: من همیشه ایشان را خندان و پر انرژی دیدم اما زمان زلزله کرمانشاه ایشان را در گوشه ای دیدم که آنچنا گریه می کرد که من از درون ویران شدم، این یکی از غم انگیزترین روزهای زندگی من بود، دیدن اشک های این استاد بزرگ کاری آسان نیست کسی که با همه مردم ایران سوخته و ساخته است.
همچنین در ادامه برنامه امیر یل ارجمند، هنرمند شناخته شده نمایش کشور به ایراد سخن پرداخت و گفت: من هرجا بودم با کمال صداقت گفتم که افتخار زندگی من شاگردی این استاد بزرگ بوده و هست. اینجا هم اعلام می کنم که ایشان بعد از پدرم ریشه من هستند.
وی افزود: افتخار اولین آشنایی من به زمان کار کردن تئاتر دندون طلا با آقای میرباقری بر می گردد، یک روز آقای میرباقری با آن همه دانش نمایشی و سینمایی خویش به پدرم زنگ زد و گفت لطفا بیا اینجا کسی هست که من نمی توانم ایشان را قانع کنم، حریف اش نیستم، من برایم جالب بود که این چه کسی است که میرباقری با آن همه دانش چنین درباره وی سخن می گوید به همین دلیل به همراه پدر در این نشست جدل آمیز هنری شرکت کردم، وی کسی نبود جز دکتر قطب الدین صادقی نازنین.
ارجمند عنوان کرد: در همان آشنایی اول مجذوب ایشان شدم و شاگردی شان را قبول کردم. امکان نداشت روزی این مرد سر کلاس در آماده باشد و چیزی ن و مهم به شاگردانش انتقال ندهد. دنیای من و جهان بینی من را ایشان از ریشه نسبت به نمیاش و هنر ایران زمین و جهان تغییر داد و من امروز اینجا در میان مردم خون گرم کردستان حضور یافتم تا توانسته باشم از زحمات ایشان برای خویش و نسل خودم تشکر کرده باشم.
شایان ذکر است که در پایان این مراسم به رسم قدردانی لوایح و هدایایی از سوی دانشگاه کردستان، استاندار کردستان، شهردار سنندج و دیگر نهادها به دکتر قطب الدین صادقی، به پاس یک عمر کار و تلاش هنری اهداء شد.
کد خبر 4298091منبع: مهر
کلیدواژه: اصغر همت سنندج قطب الدین صادقی مراسم گرامیداشت بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان ماه مبارك رمضان شهرکرد خرم آباد بارش باران اشتغال برجام خطبه های نماز جمعه مشهد بیرجند یاسوج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۹۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رازگشایی از نمادهای ۲۷۰۰ ساله ایران باستان
دکتر مارتین ورتینگتون، آشورشناس سرشناس، موفق شده تا یکی از قدیمیترین معماهای باستانشناسی را حل کند. او توانسته تا نمادهای باستانی روی معبد ۲۷۰۰ سالهای را رمزگشایی کند که حدود یک قرن، کارشناسان را گیج کرده بود.
به گزارش خبرآنلاین، این نمادهای باستانی و اسرارآمیز روی چندین معبد در مکانهای مختلفی از شهر باستانی دور- شاروکین که در خُرسآباد کنونی عراق واقعشدهاند، به چشم میخورد. این شهر در آن زمان و بین سالهای ۷۲۱ تا ۷۰۴ قبل از میلاد مسیح تحت حکومت «سارگون دوم» پادشاه آشور اداره میشد.
تعبیر پنج نماد شهر باستانیتوالی پنج نماد (شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاوآهن) اولین بار از طریق نقاشیهای منتشرشده توسط حفارهای فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم، به دنیای مدرن معرفی شد و از آن زمان تا امروز، ایدههای مختلفی در مورد معنی این نمادها به گوش میرسد.
خیلی از افراد، این نمادها را با هیروگلیفهای مصری مقایسه و آن را بازتابی از قدرت امپراتوری تفسیر میکردند؛ برخی نیز معتقد بودند که این نمادها، نشاندهنده نام پادشاه است.
حالا دکتر مارتین ورتینگتون از دانشکده زبانها، ادبیات و مطالعات فرهنگی ترینیتی با انتشار مقالهای به رمزگشایی این نمادها پرداخته است. استدلال او این است که کلمات آشوری برای پنج نماد (شیر، عقاب، گاو نر، درخت انجیر و گاوآهن) به ترتیب از راست به چپ، به نحوی هستند که شکل آشوری نام "سارگون" (šargīnu) را بیان میکنند.
در برخی از اماکن یافتشده در همان سایت باستانشناسی، تنها از سه نماد (شیر، درخت، گاوآهن) استفادهشده که طبق استدلال دکتر ورتینگتون، دوباره نام "سارگون" را با پیروی از همان اصول یادآور میشود.
دکتر ورتینگتون در این رابطه گفته: «مطالعه زبانها و فرهنگهای باستانی، پازلهایی را با شکلها و اندازههای مختلف در ذهن ایجاد میکند؛ اما در میانرودان باستان کمتر پیش میآید که با نمادهای اسرارآمیزی روی دیوار معبد روبهرو شوید.»
نمادهای یادآور صور فلکیبه گفته دکتر ورتینگتون، هر یک از پنج نماد را میتوان بهعنوان یک صورت فلکی نیز در نظر گرفت. بدین ترتیب که شیر نشانه صورت فلکی شیر (اسد) و عقاب یادآور صورت فلکی عقاب است.
از آنجاییکه منشأ صورتهای فلکی عمدتاً در خود بینالنهرین بوده، شباهتهای زیادی در این رابطه مشاهده میشود. درخت انجیر نشانی از صورت فلکی «فَک» است که امروزه وجود ندارد.
طبق گفته دکتر ورتینگتون: «هدف از استفاده از این پنج نماد، ثبت کردن نام سارگون در آسمانها برای همیشه بود؛ نوعی راهکار هوشمندانه برای جاودان کردن نام پادشاه که البته ایده جاودان کردن نام افراد، تنها منحصر به آشور باستان نیست.»
قومهای بابل، آشور و سومر و چند قوم دیگر در بینالنهرین باستان (عراق امروزی) و مناطق مجاور آن زندگی میکردند و امروزه با بهرهگیری از نوشتههای خط میخی که در آن مناطق بهوفور یافت میشود، تحقیقات ارزشمندی در حال جریان است.
الفبا و نوشتن، حدود ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد در این منطقه اختراع شده و بدین ترتیب اگرچه دانشمندان دوره سارگون از این موضوع آگاه نبودند، اما تلاش میکردند تا با بهرهگیری از نمادهای نوشتاری جدید به نحو متفاوتی تاریخ بینالنهرین را تا ابد جاودانه سازند.
دکتر ورتینگتون دراینباره ادامه داد: «من نمیتوانم نظریهام را اثبات کنم، اما این نظریه هم برای دنباله پنج نمادی و هم برای دنباله سه نمادی صحیح از آب درمیآید. بهعلاوه، اینکه این نمادها میتوانند بهعنوان صورت فلکی فرهنگی مناسب مدنظر قرار بگیرند برایم بسیار جالب است. ازنظر من احتمال اینکه همهچیز اتفاقی و شانسی باشد، بسیار بعید است.»
تخصص دکتر ورتینگتون در زبانها و تمدنهای بینالنهرین باستان، ازجمله تمدن بابلیها، آشوریها و سومریهاست. این منطقه شامل عراق کنونی و بخشهایی از ایران، ترکیه و سوریه است و اغلب بهعنوان "مهد تمدن" شناخته میشود، جایی که شهرها و امپراتوریها متولد شده و داستان آن بخش بزرگی از تاریخ بشر است.
بینالنهرینیها عادت به شمردن در دستههای شصتتایی داشتند و به همین دلیل است که امروز، هر ساعت معادل ۶۰ دقیقه و هر دقیقه معادل ۶۰ ثانیه است. دکتر ورتینگتون در بخش پایانی صحبتهایش گفت: «حل معماها، یا دستکم تلاش برای حل آنها، سرگرمکننده است؛ اما مطالعات درباره بینالنهرین، درواقع تلاشی برای درک پیچیدگی جوامع انسانی و دستاوردهای فرهنگی است.»