قطبالدین صادقی 3 نمایش جدید اجرا میکند
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۱۲۷۴
قطبالدین صادقی از آمادهسازی 3 اثر نمایشی جدید برای اجرا در تماشاخانه شانو خبر داد.
قطبالدین صادقی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا از تولید سه اثر نمایشی برای اجرا بر صحنه نمایش خبر داد و گفت: تمرینات نمایش باغ آلبالو و کافکا با من سخن بگو آغاز شده و بهزودی کار روی نمایشنامه سکوتت برای کشتنم کافی است را هم شروع خواهم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در معرفی باغ آلبالو تشریح کرد: این اثر فضای هم نمادین و هم واقعگرایانه را خلق میکند و دستمایه خوبی برای تلاش بازیگران است. این اثر میتواند در بازیگری سینما و تلویزیون هم کمک کند، چرا که خاصیت آثار امپرسیونیسمی نمایشنامه چخوف را دارد و به خلق آدمهایی که از خودشان دور هستند، کمک میکند.
این مدرس تئاتر بیان کرد: باید برای آموزش هنرجویان کارهایی انتخاب شود که هم خوراک دراماتیک خوبی داشته باشد و هم از خود نقشآفرینان دور باشد تا افراد بتوانند آموزشهایی که دیدهاند را در قالب اجرا و کار عملی تجربه کنند.
وی افزود: هنرجویانی که قرار است در اجرای باغ آلبالو همکاری داشته باشند از شرکتکنندگان کارگاه از ایده تا اجرا هستند که طی یک سال مبانی بازیگری و اصول بازیگری را آموختهاند. این اثر در تماشاخانه شانو روی صحنه خواهد رفت.
صادقی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: نمایشنامه کافکا با من سخن بگو را بر اساس زندگی کافکا نوشتهام. بر اساس نظر کافکا جمع دشمن فرد است و خطر نابودی شخصیت تکتک ما توسط دیگران هشدار بزرگ کافکاست.
این کارگردان و نمایشنامهنویس بیان کرد: نظر کافکا برای من بسیار جذاب است و به همین دلیل هم این اثر را برای اجرا به نگارش در آوردم.
وی با یادآوری اینکه هیچکس همچون کافکا ذهنیتگرا نیست، اظهار کرد: کار ما ذهنیتگراست و طراحیهای نمایش هم بر همین اساس انجام شده است.
صادقی همچنین گفت: کافکا با من سخن بگو در حال تمرین است و تا اول مهرماه به اجرا در میآید.
وی درباره بازیگران این اثر تصریح کرد: این نمایش توسط بازیگرانی که چندان شناخته شده نیستند، اجرا میشود. من نمیخواهم از چهرههای تلویزیونی استفاده کنم، چرا که نمیخواهم به یاری آنها پولی به دست آورم. من این تئاتر دلالی را رد میکنم زیرا تئاتر برایم عملی فرهنگی است و نه شیوه تجاری.
صادقی در معرفی سومین اثرش که سکوتت برای کشتنم کافی است نام دارد، گفت: این اثر در چهار صحنه شخصیتهایی را نشان میدهد که به جای اینکه در پرتو عشق و هنر به فضای رهایی برسند، خشونتشان بیشتر میشود. این نمایش درباره خشونت در جامعه است.
انتهای پیام/4072/4031/
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی