قطبالدین صادقی: تئاتر خیابانی در چارچوب یک رشته خاص گنجانده نمیشود+فیلم
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۳۹۶۱
کارگردان پیشکسوت تئاتر کشور با بیان اینکه تئاتر خیابانی در چارچوب یک رشته خاص گنجانده نمیشود، گفت: اگر زبان هنر ضعف بپذیرد، تردید نکنید زبان خشونت، حصر فیزیکی و زبان جدل رشد و میدان پیدا خواهد کرد. ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ استانها کردستان نظرات
قطبالدین صادقی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در مریوان با اشاره به اینکه توجه به کیفیت، درست و منظم اجرا کردن جشنواره و برقراری ارتباط بین تودههای مردم از الزامات برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی است، اظهار داشت: سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با تأکید بر این رویکرد دنبال شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: طبق روال بسیاری از جشنوارهها، آثاری که به بخش پایانی راه یافته بودند دارای درجهبندیهای کیفی متفاوتی بود.
کارگردان و نویسنده تئاتر کشور با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و ملی بسیار روبرو هستیم، تصریح کرد: جوانان ما سرشار از اندیشه، حرف، تفکر، تصاویر، ایده و واکنشهای عاطفی، فرهنگی، هنری بیشمار هستند که در تمامی عرصههای هنری و فرهنگی میتوان از آنان چهرههای شاخصی را خلق کرد که قادر خواهند بود مسائلشان را بیان و خود از زبان دیگران نیز سر در بیارورند.
الزام برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در استان فرهنگی کردستان
وی الزام برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در استان فرهنگی کردستان را اینگونه مطرح کرد: طبیعی است که در چنین محیطی که یک اتفاق کوچک تبدیل به یک جرقه بزرگ میشود و یک موج بزرگ فرهنگی و هنری را با خود به همراه میآورد با همراهی مسئولین، مردم و اهالی شهر در کنار ذوق و شوق هنرمندان برای شرکت در این جشنواره، میتوان جریان جشنواره را زنده نگه دارند.
صادقی کارهای سفارشی، کارهای تجاری، کارهای دور از محتوا و زیباییشناسی اثر باشد، کارهایی که پشت آن اعتقاد نباشد، آثاری که نتواند بخشی از دل مشغولیهای مردم را مرتفع سازد و در نهایت آثاری که چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا نتواند انتظارات مردم را برآورده کند، مخربترین آسیبرسانهای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دانست.
وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی در چارچوب یک رشته خاص گنجانده نمیشود، اظهار کرد: میتوان آموزشهای لازم را در قالب کارگاههای آموزشی تخصصی به متقاضیان این عرصه منتقل ساخت.
کارگردان پیشکسوت تئاتر کشور با ذکر اینکه آنچه که مهم قلمداد میشود، مبانی نظری این هنر است، گفت: درک کیفیتهای فنی تئاتر خیابانی که جای خالی آن در بسیاری از آثار خیابانی بهخوبی قابل مشاهده است، از بطن زندگی، در واقعیت زندگی و در جریان فعالیتهای کاری کسب میشود.
امیدوارم برای بیان سادهترین تا پیچیدهترین مسائل از زبان هنر استفاده کنیم
وی با ابراز امیدواری از اینکه امید است این شأن فزونی یابد و خاموشی نگیرد، ادامه داد: آرزومندیم که روشنایی در خانه فرهنگ و هنر سرزمین ما، شهر ما و خانه ما رو به فزونی باشد و کمکم این امکان فراهم شود که برای بیان سادهترین تا پیچیدهترین مسائل از زبان هنر استفاده کنیم.
کارگردان و نویسنده تئاتر کشور با هشدار مبنی بر اینکه اگر زبان هنر ضعف بپذیرد، تردید نکنید زبان خشونت، حصر فیزیکی و زبان جدل رشد و میدان پیدا خواهد کرد، یادآور شد: به هر میزانی که فرهنگ توسعه یابد، در جهت رشد و تکامل یک جامعه مدنی تلاش شده است.
به گزارش تسنیم از مریوان، سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان از دهم تا چهاردهم شهریورماه و با حضور 39 گروه داخلی و خارجی در بخشهای مسابقه، آزاد، آیینی و سنتی، خارجی، مرور، کودک و نوجوان، ویژه و جنبی برگزار شد. در مجموع در این جشنواره به مدت پنج روز 125 نمایش به نمایش درآمد که از این تعداد، 112 اجرا در نقاط مختلف شهر مریوان و برای اولین بار در شهرهای سنندج، سقز و سروآباد هم 13 نمایش به اجرا درآمد.
شش گروه در بخش بینالملل از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ارمنستان، آذربایجان و عراق نیز در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشتند و به اجرای نمایش پرداختند.
آنچه که در ادامه مشاهده میکنید، گزارش ویدئویی خبرنگار تسنیم از اظهارات کارگردان پیشکسوت تئاتر کشور درباره وضعیت تئاتر کشور و نحوه برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان است.
انتهای پیام/م
R7848/P1486/S6,66/CT16منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود میگذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.
ابراهیمیهژیر افزود: نمایشهای شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانههای خود درک میکند و میبیند و میشنود.
او تأکید کرد: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک میکند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.
حمیدرضا حاجی بابایی افزود: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس و با آن ارتباط برقرار میکند.
او با بیان اینکه امروز در کشور ما هنر حرف اول را میزند، تأکید کرد: باید کشف استعدادها در زمینه هنر از کودکی آغاز شود و اگر این اتفاق بیافتد تا پایان همراه او خواهد بود زیرا در لوح وجود او ماندگار شده است.
در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایشهای برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می گشت به مربیگری محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنرهای نمایشی کانون راه پیدا کردند.
۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.