قطبالدین صادقی: مخاطبین امروز تئاتر را اکثرا افراد پولدار نوکیسه و تازه به دوران رسیده تشکیل میدهند
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۶۵۵۲
این روزها که نمایشهای پروین، اسبهای انباری، یه روز دیگه و... روی صحنه هستند آمار فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به تفکیک اجراها مشخص شدند. به همین بهانه با «قطبالدین صادقی» بازیگر و کارگردان تئاتر در خصوص فروش تئاترها، وضعیت اقتصادی، حضور چهرههای مطرح سینما در تئاتر و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قطبالدین صادقی، بازیگر و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درخصوص پیشبینیاش از وضعیت تئاتر در سال ۱۴۰۱ گفت: وضعیت بسیار بد است. تعدادی از این کارها، نمایشهای تفننی پر زرق و برق با بعضی از چهرههای مشهور است که مخاطبان آنها هم افراد نوکیسهای هستند که بلد نیستند چگونه پول خود را خرج کنند و فقط برای پُز دادن به تماشای این کارها مینشینند. این افراد دنبال تئاتر فرهنگی، هنری و انتقادی نیستند. همین که داستانی باشد و آنها را بخنداند برایشان کافی است.
او در خصوص اینکه چرا مخاطبان بیشتر به سراغ آثار کمدی میروند گفت: بهتر است بگوییم کارهای شبه کمدی. در واقع افراد به این نمایشها میروند بلکه چهار تا شوخی و متلک بشنوند. خیلی وقتها من دیدهام که بیخود و بیجهت حتی در صحنههای جدی هم میخندند. کاملا مشخص است که تنها هدف آنها خندیدن است. مخاطبان این دست از آثار قشر مرفه و تفننطلب هستند.
صادقی با اشاره به حجم بالای تولیداتی که در عرصهی نمایش ساخته میشود اضافه کرد: هزاران نفر در ایران تحصیلکردهی رشته تئاتر هستند. در همین لحظهای که من با شما صحبت میکنم ۶۰۰۰ دانشجوی تئاتر فقط در تهران وجود دارند. خانوادهی این افراد هزینه کردهاند و هزار و یک امید برای فزرندانشان داشتهاند. بلاخره باید نتیجهی کار آنها را ببیند. عدهای از این افراد با پول یا خرید سالنهای خصوصی جلو میروند. جالب این است از صد و پنجاه هزار دانشجوی فارغالتحصیل هشتاد هزار نفر تئاتر را به کل رها کردهاند و فقط هفتاد هزار نفر ماندهاند. طبق آمارها در طول سال ۹۸ از بین هفتاد هزار نفر ۱۷ هزار و خوردهای روی صحنه رفتهاند. در واقع فضا و فرجهای برای بقیه جوانان که علاقهمند هستند که خودشان را نشان دهند و داوری بشوند وجود نداشته است.
صادقی برای برونرفت از وضعیت اسفناک تئاتر گفت: فشار سیاسی، اقتصادی، فقر و... چه باشد چه نباشد ما باید کارمان را بکنیم. ما موظفیم که زندگی اجتماعی را کمی فرهنگی کنیم و بیخود و بیجهت دست روی دست نگذاریم. باید از حالت غریضی خارج شویم. اگر تماشاگر نیامد ما باید باز هم تولید کنیم و از این حالتی که فقط بخوریم و بخوابیم و خودمان را تخلیه کنیم خارج شویم.
وی درباره دلسردی هنرمندان تئاتری و فاصله گرفتن از این فضا ادامه داد: مخاطبین امروز تئاتر را اکثرا افراد پولدار نوکیسه و تازه به دوران رسیده تشکیل میدهند. متاسفانه الان اینها هستند که سر و شکل تئاتر را تعیین میکنند.
صادقی در پاسخ به این سوال که مخاطبان واقعی تئاتر را چه کسانی تشکیل میدهند اظهار داشت: من پژوهشی را انجام دادهام که نشان میدهد مخاطبان واقعی تئاتر ما قشر ۱۸ تا ۶۰ سالهی دانشجو و یا تحصیلکردهی دانشگاهی هستند. مخاطبین تئاتر واقعی ما کسانی هستند که دغدغهی فلسفی، اجتماعی، عاطفی دارند و به این دلیل به تئاتر میآیند که جواب خودشان را به دست بیاورند. این تئاتری که الان فروش میکند و افراد مرفه برای تماشای آن میروند تئاتر مَفر و گریزگاه است. اینها اصلا به مسائل اجتماعی نزدیک نمیشوند و به محض دیدن یک اثر اجتماعی فوری از آن دوری میکنند. نمایشها هرچقدر بی سر و ته و بیمحتواتر باشند بیشتر مورد پسند این دسته قرار میگیرد.
او در ادامه اضافه کرد: تئاتر جدی، اجتماعی، فرهنگی و... پایگاهش در بین دانشگاهها، تحصیلکردهها و طبقهی متوسط فرهیخته است اما متاسفانه طبقه متوسط فرهیخته هم نابود شده است. نصف کتاب فروشیهای مقابل دانشگاه تهران تعطیل شدهاند و جایشان را به قصابی و کافهها دادهاند. همزمان با تعطیلی کتاب فروشیها یکصد و پنجاه کافه تاسیس کردهاند که جوانان بنشینند قهوه بخورند و حرفهای بی سر و ته بزنند. فکرش را بکنید یعنی قشر روشن فکر دانشگاهی در یک صد و پنجاه کافه از میدان انقلاب تا چهارراه کالج گرد هم مینشینند و از صبح تا شب حرفهای پوچ و بیمحتوا میزنند.
او در خصوص حضور چهرههای مطرح سینما در تئاتر و فروش آثار گفت: اینها ریشهی اقتصادی دارد. من مخالف یا موافق این قضیه نیستم فقط موقعیت را برای شما تشریح میکنم. تهیهکنندهها به این بازیگران پول میدهند و از قِبَل حضور آنها پولهای بیشتری به دست میآوردند. این کارها اصلا ارزش هنری ندارند و هیچچیزی به تئاتر ما اضافه نکردهاند. در کل میتوان گفت که این کار یک ترفند تجاری است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تئاتر سینما قطب الدین صادقی نمایش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراحل برخورد با افراد بیحجاب بر اساس لایحه عفاف و حجاب
حجتالاسلام محمدتقی نقد علی درباره نحوه برخورد با افراد بیحجاب طبق لایحه عفاف و حجاب گفت: در لایحه عفاف و حجاب که اگر مورد تایید نهایی شورای نگهبان قرار بگیرد مرحله نخست را در قالب یک تذکر پیامکی با یک جریمه معلق قرار دادیم و در مرحله بعد اگر طرف اصرار بر کشف حجاب داشت جریمه قطعی خواهد شد و در مرحله سوم فرایند قضایی را تعریف کردیم.
وی اظهار کرد: ماده ۶۳۸ قانون فعلی بیحجابی را جرمانگاری کرده است و جرم هم جرم مشهود است و نیروهای انتظامی طبق آن عمل میکنند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: اگر لایحه به مجلس بیاید وضعیت از نظر کیفیت برخورد تعدیل میشود.
حجتالاسلام نقدعلی اظهار کرد: تشکیل ستاد حجاب از تکالیف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سالهای سال است که تشکیل ستاد حجاب تکلیف شده است و مطابق آن پیش میروند.
وی گفت: کارکرد ستاد حجاب این است که دستگاهها را جمع میکند و تکالیف اجرایی و عملیاتی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تدوین میکند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان